Vaccination af hund og kat

Vi anbefaler følgende vaccinationsprogram:

Hund:
Første vaccination som 8 uger, anden vaccination som 12 uger, revaccination inden de bliver 1 år.
Herefter anbefales 1 gang årlig

Kat:
Første vaccination som 12 uger, anden vaccination som 16 uger, revaccination inden de bliver 1 år
Herefter anbefales 1 gang årlig

Hund:
DHP: (Hvert 3. år)
– Hundesyge
– Parvovirus
– Hepatitis
L4: (1 gang årligt)
– Leptospirose

Bbpi:

-Kennelhoste (1 gang årligt)

Kat:
Tricat/Ducat

– Katteinfluenza (Calici + Herpes) (Hvert år)
– Kattesyge (Hvert 3 år)

Vi laver altid et sundhedseftersyn i forbindelse med vaccination, så vi sikre at din hund/kat er rask, når den bliver vaccineret.

Hvorfor anbefales vaccinationer:

Hunde og katte skal vaccineres for at være bedst muligt beskyttet mod bestemte smitsomme og alvorlige sygdomme.

Vaccination af hvalpe/killinger og voksne hunde/katte er bestemt et emne, som kan diskuteres, da mange forhold spiller ind ved valg af vaccinationsstrategi. Dyr, særligt unge dyr, har forskelligt udgangspunkt i forhold til effekt af vacciner, da antistofferne fra moderdyrets råmælk spiller en vigtig rolle. Smitte i nære omgivelser og flokimmunitet blandt andre dyr har også stor betydning i forhold til bedst mulig beskyttelse af det enkelte dyr.

Internationale eksperter har defineret alvorlige sygdomme, som alle hunde og katte bør vaccineres mod (Se evt. WSAVAs vaccination guidelines)

For hunde er de vigtigste sygdomme hundesyge, smitsom leverbetændelse og parvovirus infektion. For katte er det primært kattesyge og katteinfluenza, der er de vigtigste. Der ud over kan der være andre sygdomme, som dyrlægen vurderer, at de enkelte dyr bør vaccineres mod. Det kan være f.eks. leptospirose eller kennelhoste (infektion i øvre luftveje) for hunde eller chlamydia og leukæmi hos katte. Skal dyrene krydse landegrænser, skal de vaccineres mod rabies.

Det er vigtigt at forstå, at vaccinerne ikke garanterer 100 % beskyttelse, men de tilgængelige vacciner på markedet er effektive og sjældent ses alvorlige sygdomsudbrud hos vaccinerede dyr.

Nogle dyr er modtagelige for smitsomme sygdomme tidligt i deres liv og har derfor gavn af, at blive vaccineret allerede ved 8 ugers alderen. Andre dyr er beskyttede af moderdyrets antistoffer på det tidlige tidspunkt og har først effekt af vaccination ved 12 ugers alderen eller senere. Præcist tidspunkt for vaccination af det unge dyr er svært at forudsige, men langt de fleste hvalpe bliver godt beskyttede, hvis de bliver vaccineret ved 8 og 12 ugers alderen – enkelte har bedst effekt fra 16 ugers alder. Killinger er beskyttet af moderdyrets antistoffer lidt længere tid end hvalpe og bør derfor vaccineres ved 12 og 16 ugers alderen. Derefter skal hvalpe/killinger vaccineres mod disse smitsomme sygdomme en gang mere inden de fylder et år. Fra et års alderen og frem behøver dyrene ikke vaccineres mod alle sygdommene hvert år, da nogle af vaccinerne beskytter dyrene i mindst 3 år og andre beskytter kun i 1 år.

Lidt om de enkelte sygdomme som der kan vaccineres imod:

HUND:

Hundesyge:
Skyldes et virus, og sygdommen smitter direkte fra hund til hund. Sygdommen rammer især hvalpe og unghunde. Udbrud af hundesyge ses heldigvis kun af og til.

Parvovirus:
Skyldes et virus, som kan smitte både hunde og katte. Sygdommen rammer især hvalpe og unghunde. Parvo smitter dels direkte fra hund til hund og dels via smittede hundes efterladenskaber. Parvovirus er udbredt i Danmark, og virus kan overleve længe i omgivelserne.

Hepatitis:
Også kendt som smitsom leverbetændelse. Skyldes et virus. Sygdommen rammer især unghunde. Smitten sker fra hund til hund og via smittede hundes efterladenskaber.

Leptospirose:
Skyldes en slags bakterie og smitter via gnavere i vådområder. Sygdommen rammer hunde i alle aldre og kan også smitte til mennesker. Leptospirose er udberedt over hele verden, og din hund kan pådrage sig smitten gennem urinforurenet vand.

(Første vacc 2 gange med 4 ugeres mellemrum, derefter 1 gang årligt)

Kennelhoste:
Kennelhoste er fællesbetegnelsen for en række forskellige infektioner i hundens øvre luftveje. Kennelhoste rammer hunde i alle aldre, og er meget udbredt i Danmark. Smitten sker direkte fra hund til hund.

Vaccinen mod kennelhoste dryppes i hundens næsebord. (Vacc hver år)

Rabies:
Også kendt som hundegalskab. Skyldes rabiesvirus og kan ramme alle slags pattedyr. Virus smitter kun direkte fra dyr til dyr gennem bid eller spyt. I Danmark findes rabiesvirus kun i flagermus og smitte fra flagermus til andre dyr er meget sjælden.

Skal du derimod have din hund med ud af landet, er der krav om rabies vaccination og pas. Vaccinen skal være 3 uger gammel før du kan rejse.

KAT:

Kattesyge:
Alvorlig virussygdom, der kan ramme katte i alle aldre, men især alvorlig for killinger. Virus udskilles i afføringen og smitter direkte fra kat til kat.

Katteinfluenza:
Katteinfluenza er en hyppigt forekommende virusinfektion i de øvre luftvje, forårsaget af enten hepesvirus eller calicivirus. Den kan smitte direkte fra kat til kat via sekret fra næse og øjne samt fra spyt. Alle katte kan rammes af sygdom, men især yngre og ældre katte.

Rabies:
Også kendt som hundegalskab, skyldes rabiesvirus og kan ramme alle slags pattedyr. Virus smitter kun direkte fra dyr til dyr gennem bid eller spyt. I Danmark findes rabiesvirus kun i flagermus og smitte fra flagermus til andre dyr er meget sjælden.

Følgende sygdomme kan der også vaccineres imod:

Skal din hund eller kat vaccineres med disse vacciner, skal du kontakte os i god tid inden, da de skal bestilles hjem.

HUND:

Borrelia:
Borreliose er en bakteriel infektion som overføres af skovflåten. Smitterisikoen kan findes overalt hvor skovflåten er.

Leishmania:
Leishmania er en protozoe (en lille parasit), som kan give alvorlige infektioner hos hunde og mennesker. Sygdommen overføres ved bid fra sandfluer og er meget udbredt i middelhavsområdet. Danske hunde bliver derfor kun smittet i forbindelse med udlandsrejser.

KAT:

Chlamydia:
Chlamydophila felis er en bakterie, der giver øjenbetændelse og forkølelse hos katte. Sygdommen er ret smitsom og sker ved direkte kontakt.

Leukæmi:
Katteleukæmi er en virussygdom, der er et problem i visse områder af landet. Smitte sker især med spyttet. F.eks. når katte slikker eller bider hinanden.