Vaccination af hund og kat

Vores basis vaccinationer:

Hund:
DHP: (Hvert 3. år)
– Hundesyge
– Parvovirus
– Hepatitis
L4: (1 gang årligt)
– Leptospirose

Kat:
RCPCH (1 gang årligt)
– Kattesyge
– Calici
– Katteinfluenza
– Clamydia

Vi vaccinerer altid i forbindelse med et sundheds-eftersyn af dyret

Sådan anbefaler vi vaccinationer:

Hvalpe:
1. vacc som 8 uger, 2. vacc som 12 uger, herefter anbefales 1 gang årlig

Hunde:
4 mrd: 1 vacc, herefter anbefales 1 gang årlig

Killing:
1. vacc som 12 uger, 2. vacc som 16 uger, herefter anbefales 1 gang årlig

Kat:
1 år, 1 vacc, herefter anbefales 1 gang årlig

Hvad vaccinerer vi imod:

Hundesyge:
Skyldes et virus, og sygdommen smitter direkte fra hund til hund. Sygdommen rammer især hvalpe og unghunde. Udbrud af hundesyge ses heldigvis kun af og til.

Parvovirus:
Skyldes et virus, som kan smitte både hunde og katte. Sygdommen rammer især hvalpe og unghunde. Parvo smitter dels direkte fra hund til hund og dels via smittede hundes efterladenskaber. Parvovirus er udbredt i Danmark, og virus kan overleve længe i omgivelserne.

Hepatitis:
Også kendt som smitsom leverbetændelse. Skyldes et virus . Sygdommen rammer især unghunde. Smitten sker fra hund til hund og via smittede hundes efterladenskaber.

Leptospirose:
Skyldes en slags bakterie og smitter via gnavere i vådområder. Sygdommen rammer hunde i alle aldre og kan også smitte til mennesker. Leptospirose er udberedt over hele verden, og din hund kan pådrage sig smitten gennem urinforurenet vand.

(Første vacc 2 gange med 4 ugeres mellemrum, derefter 1 gang årligt)

Kennelhoste:
Kennelhoste er fællesbetegnelsen for en række forskellige infektioner i hundens øvre luftveje. Kennelhoste rammer hunde i alle aldre, og er meget udbredt i Danmark. Smitten sker direkte fra hund til hund.

Vaccinen mod kennelhoste dryppes i hundens næsebord. (Vacc hver år)

Rabies:
Også kendt som hundegalskab. Skyldes rabiesvirus og kan ramme alle slags pattedyr. Virus smitter kun direkte fra dyr til dyr gennem bid eller spyt. I Danmark findes rabiesvirus kun i flagermus og smitte fra flagermus til andre dyr er meget sjælden.

Skal du derimod have din hund med ud af landet , er der krav om rabies vaccination og pas. Vaccinen skal være 3 uger gammel før du kan rejse.

Borrelia:
Borreliose er en bakteriel infektion som overføres af skovflåten. Smitterisikoen kan findes overalt hvor skovflåten er.

(Første vacc 2 gange med 3 ugers mellemrum, derester 1 gang årlig)

Leishmania:
Leishmania er en protozoe (en lille parasit), som kan give alvorlige infektioner hos hunde og mennesker. Sygdommen overføres ved bid fra sandfluer og er meget udbredt i middelhavsområdet. Danske hunde bliver derfor kun smittet i forbindelse med udlandsrejser.

Kattesyge:
Alvorlig virussygdom, der kan ramme katte i alle aldre, men især alvorlig for killinger. Virus udskilles i afføringen og smitter direkte fra kat til kat.

Katteinfluenza:
Katteinfluenza er en hyppigt forekommende virusinfektion i de øvre luftvje, forårsaget af enten hepesvirus eller calicivirus. Den kan smitte direkte fra kat til kat via sekret fra næse og øjne samt fra spyt. Alle katte kan rammes af sygdom, men især yngre og ældre katte.

Chlamydia:
Chlamydophila felis er en bakterie, der giver øjenbetændelse og forkølelse hos katte. Sygdommen er ret smitsom og sker ved direkte kontakt.

Leukæmi:
Katteleukæmi er en virussygdom, der er et problem i visse områder af landet. Smitte sker især med spyttet. F.eks. når katte slikker eller bider hinanden.

Rabies:
Også kendt som hundegalskab, skyldes rabiesvirus og kan ramme alle slags pattedyr. Virus smitter kun direkte fra dyr til dyr gennem bid eller spyt. I Danmark findes rabiesvirus kun i flagermus og smitte fra flagermus til andre dyr er meget sjælden.